Forum FORUM DLA FANÓW CIĘŻARÓWEK I TRANSPORTU Strona Główna FORUM DLA FANÓW CIĘŻARÓWEK I TRANSPORTU
WITAM NA www.truckerfan.fora.pl ... NIE POŻAŁUJESZ ŻE TU WSZEDŁEŚ!!!
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

MAN TGM

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM DLA FANÓW CIĘŻARÓWEK I TRANSPORTU Strona Główna -> MAN...
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Truckmaniak




Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 28
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 13:19, 17 Gru 2006    Temat postu: MAN TGM

MAN TGM

Klasa sama w sobie - tak reklamuje ciężarówki TGM ich producent w firmowym folderze. To nie do końca prawda. TGM, blisko spokrewnione technicznie z większym TGA i mniejszym TGL, to raczej szersza klasa MAN-a, z jego typowymi plusami i minusami.

TGM to nowa rodzina średniociężkich (DMC 15-18 t) ciężarówek firmy MAN. Pojazdy te miały premierę na ubiegłorocznych targach pojazdów użytkowych RAI w Amsterdamie.

Testowy MAN TGM 18.240 BL z zabudową izotermiczną rodzimej firmy Autonadwozia A. Matczak i agregatem Carrier to typowy wóz do ciężkiej dystrybucji miejskiej lub na kilkudziesięciokilometrowych trasach podmiejskich. Świadczy o tym m.in. zastosowanie dziennej szoferki, średniej mocy jednostki napędowej oraz spora DMC (18 t) i ładowność (10 t).

Nasza testówka miała najmniejszą ze stosowanych w rodzinie TGM szoferek. Kabina C nie grzeszy dużymi wymiarami (szerokość 2.240 mm, długość 1.620 mm), ale też nie przyprawia o klaustrofobię. Tunel silnika jest dość niski - bez większych problemów można przemieszczać się w kabinie. Pneumatyczny fotel kierowcy ma duży zakres regulacji, szybko można znaleźć odpowiednie dla siebie ustawienie. Na dodatek w testowym wozie fotel szofera miał wygodne, uprzyjemniające jazdę za miastem płynnie regulowane podłokietniki. Płynnie, w dwóch płaszczyznach, regulowana jest też kolumna kierownicy. Kolejne plusy TGM zbiera za wyjątkowo duże i przejrzyste zegary (takie jak w TGA oraz TGL), duży wyświetlacz komputera pokładowego podającego komunikaty w języku polskim, prostotę obsługi oraz przyjemnie grający fabryczny zestaw audio z odtwarzaczem CD. Zganić TGM-a należy natomiast za czarny kolor deski rozdzielczej (osiadający na kokpicie kurz jest bardzo widoczny, a w ciepłe dni deska bardziej się nagrzewa). W naszej ocenie jakość plastiku deski rozdzielczej mogłaby być wyższa, natomiast dźwignią hamulca postojowego łatwiej byłoby operować na desce rozdzielczej niż na tunelu silnika.

Testowany przez nas MAN miał pod kabiną sześciocylindrowego turbodiesla 6.9 common rail w najsłabszym wariancie mocy - 240 KM (pozostałe to 280 i 326 KM). Motor współpracował z dziewięciostopniową, manualną skrzynią biegów Eaton. Przekładnia działa precyzyjnie, skoki dźwigni są krótkie, drążek nie wymaga precyzyjnego prowadzenia, a przejście pomiędzy dolnym i górnym zakresem skrzyni trwa bardzo krótko. Szkoda, że drążek nieprzyjemnie drży podczas jazdy. Silnik rozwija moc płynnie, pracuje miękko i pozwala żwawo przyspieszać. Na dodatek nie jest zbyt natarczywy dla uszu.

Mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie kół jest dobrym rozwiązaniem dla ciężkiej ciężarówki dystrybucyjnej. Pneumatyka z tyłu pozwala na łatwiejsze dostosowanie wysokości zabudowy do wysokości rampy i zapewnia wysoki komfort jazdy. Regulacji tylnego zawieszenia powietrznego w prosty sposób dokonuje się za pomocą pilota umieszczonego w kabinie. Tarczowe hamulce są skuteczne. Na trasach brakowało nam jednak hamulca silnikowego EVB (wóz miał klapowy).

Izotermiczna zabudowa firmy Autonadwozia A. Matczak (ściany boczne o grubości 40 mm, przednia - 80 mm, dach - 60 mm), w którą wyposażony był testowy pojazd, wyróżnia staranność wykonania. Dostęp do paki umożliwia troje drzwi; tylne, dwuskrzydłowe (otwierane pod kątem 270 st., z zaczepami do blokowania w pozycji otwartej) oraz boczne, otwierane pod kątem 180 stopni.

Ciężki, dystrybucyjny TGM dobrze wywiązuje się ze swojej roli, a przeciętnej jakości plastiki w kabinie, drgający podczas jazdy drążek zmiany biegów i kilka innych niedociągnięć nie zamazują pozytywnego obrazu wozu.

Plusy

Czytelna, łatwa w obsłudze deska rozdzielcza. Płynnie rozwijający moc, żwawy turbodiesel. Precyzyjna skrzynia biegów.

Minusy

Deska rozdzielcza w czarnym kolorze, wykonana z materiałów przeciętnej jakości. Drgający podczas jazdy drążek zmiany biegów.

Podstawowe dane techniczne MAN-a TGM 18.240 BL z zabudową izotermiczną
Dopuszczalna masa całkowita 18.000 kg
Ładowność 10.000 kg
Objętość ładowni 44 m sześc.
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość 7.450 / 2.500 / 2.350 mm
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość 9.620 / 2.580 / 3.690 mm
Rozstaw osi 5.075 mm
Pojemność silnika 6,9 l
Moc maksymalna 240 KM przy 1.800-2.400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 925 Nm przy 1.200-1.800 obr./min
Skrzynia biegów ręczna, 9+1
Napęd 4x2
Zawieszenie przednie mechaniczne, resory paraboliczne, stabilizator
Zawieszenie tylne powietrzne, stabilizator
Układ hamulcowy ABS, tarcze z przodu i z tyłu
Wyposażenie pojazdu testowego: m.in. komputer pokładowy MAN Tronic, tempomat, centralny zamek (zdalnie sterowany), ręczna klimatyzacja, radio MAN z CD

Cena katalogowa netto pojazdu z zabudową i agregatem 360 tys. zł
Gwarancja 12 miesięcy na cały pojazd
24 miesiące na układ napędowy
60 miesięcy na perforację
Przeglądy techniczne co 80 tys. km




(C) [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum FORUM DLA FANÓW CIĘŻARÓWEK I TRANSPORTU Strona Główna -> MAN... Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin